DASAR BAHASA

          Pengenalan
 Bahasa Melayu  telah mengalami proses perkembangan yang amat memberansangkn.Bermula dari merdeka, bahasa Melayu telah dianggkat menjadi Bahasa kebangsaan bagi menggantikan bahasa inggeris. Bahasa Melayu telah dinaikkan martabat menjadi bahasa rasmi tunggak negara sekaligus menjadi bahsa pengnatar utama di sekolah bermula dari sekolah rendah hingga ke peringkat menengah  tinggi  serta peringkat pengajian tinggi.Tambahan pula, bahasa Melayu  merupkan Bahasa perpaduan di kalangan rakyat Malaysia yang   berlatarbelakangkan budaya, kaum dan agama yang berbeza dan berbagai.
Apa itu Dasar Bahasa
Dasar Bahasa kebangsaan merupakan asas terpenting didalam perkembngan bahasa Melayu di Malaysia. Ianya memenuhi konsep perancangan taraf bahasa melayu di  Malaysia, dengan wujudnya dasar bahsa yang menentukan  pemilihan bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi.
Dasar bhsa telh meletakkan kedudukan bahsa melayu sebagai  bahsa kebangsaan dn sekaligus menjadi bahsa rasmi seperti yg telah terkandung didalam perkara 125 Perlembagaan Persekutuan. Dasar bahasa   mempunyai 2 cabang yg dibri perhatian :
1)Proses penentuan dasar
2)serta Masalah perlaksanaannya


1)Proses penentuan dasar Bahasa
Dalam proses penentuan dasar bahsa ianya melibatkan aspek dasar bahsa yg berperingkat2. Seperti yg kita ketahui Malaysia terdiri daripada masyarakat yg berbilng kaum dan mengamalkn pelbagai bahsa dalam kehidupan seharian mereka .oleh sebaba itu , negara kita perlu mmbentuk satu dasar agar agr Malaysia mempunyai suatu Bahasa kebngsaan yang perlu dan boleh diamalkan oleh semua msyarakat Malaysia.
Namun begitu, dakam proses pemilihan Bahasa yg ingin dijadikan bahsa kebangsaan merupakan satu isu lain. Kerana dalam hal ini , Bahasa melayu telah dipersetujui oleh pihak yg bertanggungjawab iaitu  UMNO, MCA dan  MIC untuk menjadikan bhsa kebangsaan kepada rakyat malaysia kini.
Manakala, dari segi politik  antarabangsa pula, Malaysia perlu ada identity sendiri dan ianya dapat menggambarkan  Bahasa yang dipertuturkan oleh rakyat Malaysia sahaja,disamping itu, negara perlulah mewujudkan perpaduan rakyat  yg bersepadu keranamalaysa mempunyai rakyat yang berbagai kaum dan ianya menjadi harapan negara agar melalui satu bahsa dapat melahirkn satu identiti Malaysia dan membentuk satu perpaduan.
Bahasa kebangsaan ini juga akan menjadi Bahasa pengantar pendidikan dan pentadbiran  di negara ini. Bahasa pengantar pendidikan memainkan peranan yg  penting kerana ia membolehkan rakyat menerima pelajaran dalam Bahasa kebangsaan sendiri. Tanpa wujudnya dasar Bahasa ini, ia akan menyebabkan rakyat Malaysia akan mempelajari Bahasa asing seperti era penjajahan dahulu. Dalam peranan sebagai bahsa perntadbiran pula, ianya bertutujuan memberi kemudahan kepada semua rakyat untuk memahami apa yg dipertutrkan. Maka oleh sebab itulah, dasar ini perlu dilaksanakan agar Bahasa melayu mendapat kedudukan  yg sebenar sebagai bahasa kebangsaan di Malaysia.
2)Masalah perlaksanaan
Pada masa kini, walau sudah mencecah  separuh dekat bahsa melayu menjadi bahsa kebangsaan di Malaysia namun ianya masih menimbulkn masalah semangat dan kesungguhan yang belum cukup mntap dan merata dalam penggunaan Bahasa melayu dalam kehidupan. Masalah dapat diliht melalui fenomena yang terjadi disekeliling kita. Bahasa melayu telah hilang tempatny dan peranan didlam upacara  dan majlis2 rasmi di peringkat kebangsaan,k apatah lagi di peringkat serantau dan antarabngsa.
Masalah kedua yang wujud ialah, mutu Bahasa yang digunakan . Terdapat  sesetengah pihak yg tidak ambil peduli tentang soal perlaksanaan Bahasa melayu sementara disebelah pihak lagi tidak bertindak sebagai pejuang bahsa mahupun sebagai perlaksana Bahasa . Namun masih kurang menitikberatkan mutu Bahasa yang digunakan oleh mereka.
Masalah ketiga yang timbul ialah, perlakansanaan bhsa melayu sebagai  bhasa pengantar llmu kerana kurangnya bahan bacaan untuk peringkat pengajian tinggi yang tertulis dalam bahsa melayu. Musa Mohamad , 1984 telah membuat kajian bahawa hampir 6000 kursus yang diajarkan oleh enam buah universiti setempat termasuklah institute teknologi MARA hanya ada  lebih kurang 300 judul buku pengajian tinggi yang dicetak dalam Bahasa melayu. Jadi bagaimanakah rakyat Malaysia  ingin meningkatkan mutu bahsa melayu dalam diri mereka.
Antara impak yg akan diperolehi apabila kekurangan bahan bacaan dalam bahsa melayu di pengajian tinggi akan menyebabkan peranan Bahasa melayu seabagai Bahasa pengantar ilmu sebaga saranan budaya tinggi akan lebih bersifat slogan semata2  kerana peranan yg tidak dilaksanakan. Selain daripada itu, generasi pelajar yg mendapat pendidikan sepenuhnya dalam bahsa melayu akan mengalami kekecewaan apabila di peringkat pengajian tinggi kerana mereka tidak dapat melakukan  ppemerolehan Bahasa dalam Bahasa melayu
Masalah keempat yg timbul ialah masalah linguistik yang mempunyai kaitan dengan peristilahan dan tatabahasa. Masalah peristilahan ini sering dikemukakan oleh guru, pelajar , penulis,  dan penerbit ialah kekurangan istilah dalam pelagai bidang serta istilah yang acap kali berubah. Hakikatnya  istilah akan wujud dalam sesuatu Bahasa bersama2 dengan konsep.
Masalah utamanya ialah bagaimana istilah yang sudah beratus-ratus ribu ini dapat dimanfaatkan kkoleh masyarakat pengguna. Ianya melibatkan masalah penyebaran yang memerlukan usaha pengtakrifan istilah agar istilah itu mampu mampu memberi manfaat kkepada semua pihak. Ini bererti penyusunan Bahasa istilah perlu dibuat dalam kadar yang segera. Manakala dari segi tatabahasa pula, masih banyak asek yang perlu perumusan yang lebih mantap. Bidang morfologi Bahasa melayu yang kini masih memerlukan penelitian yang mendalam. Misalnya, rumus morfofonemik yang berkaitan dengan awalan peN- masih banyak yang lagi pengecualiannya, contoh perkataan adalah menterjemahkan dan menerjemahkan. Jika mengikut rumus yang sebenar ialah menterjemahkan, namun kita sudah terbiasa dengan yang salah berbanding yang betul    
Soal sintaksis pula menjadi semakin nyata pengaruh struktur bahsa inggerisnya dalam bahsa melayu sehinggakan sesetengah struktur itu tidak dapat dibezakan. Malah berdasarkan satu penyelidikan yang telah dibuat terhadap penggunaan bahsa melayu dalam laras bahsa ilmiah, sekurang2nya ada 15 aspek sintaksis Bahasa inggeris yg mempengaruhi wacana Bahasa melayu ( Awang Sariyan, 1983)




               Dipetik dri modul Bahasa Kebangsaan A
               Edisi jun 2014

NORFAZILA AB. HAMID- HASLINDA SAAD- NORHASLIZA RAMLI –   ABDUL GANING LAEKNGKANG- RIDUAN MAKHTAR

(harap maaf  atas segala kekurangan dan kesilapan)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KESALAHAN EJAAN

TOKOH KESUSASTERAAN