DASAR BAHASA
Pengenalan
Bahasa Melayu
telah mengalami proses perkembangan yang amat memberansangkn.Bermula dari
merdeka, bahasa Melayu telah dianggkat menjadi Bahasa kebangsaan bagi menggantikan
bahasa inggeris. Bahasa Melayu telah dinaikkan martabat menjadi bahasa rasmi
tunggak negara sekaligus menjadi bahsa pengnatar utama di sekolah bermula dari
sekolah rendah hingga ke peringkat menengah
tinggi serta peringkat pengajian
tinggi.Tambahan pula, bahasa Melayu
merupkan Bahasa perpaduan di kalangan rakyat Malaysia yang berlatarbelakangkan budaya, kaum dan agama yang
berbeza dan berbagai.
Apa itu Dasar Bahasa
Dasar Bahasa kebangsaan merupakan
asas terpenting didalam perkembngan bahasa Melayu di Malaysia. Ianya memenuhi
konsep perancangan taraf bahasa melayu di
Malaysia, dengan wujudnya dasar bahsa yang menentukan pemilihan bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi.
Dasar bhsa telh
meletakkan kedudukan bahsa melayu sebagai
bahsa kebangsaan dn sekaligus menjadi bahsa rasmi seperti yg telah
terkandung didalam perkara 125 Perlembagaan Persekutuan. Dasar bahasa mempunyai 2 cabang yg dibri perhatian :
1)Proses penentuan dasar
2)serta Masalah
perlaksanaannya
1)Proses penentuan dasar
Bahasa
Dalam proses penentuan
dasar bahsa ianya melibatkan aspek dasar bahsa yg berperingkat2. Seperti yg
kita ketahui Malaysia terdiri daripada masyarakat yg berbilng kaum dan
mengamalkn pelbagai bahsa dalam kehidupan seharian mereka .oleh sebaba itu ,
negara kita perlu mmbentuk satu dasar agar agr Malaysia mempunyai suatu Bahasa
kebngsaan yang perlu dan boleh diamalkan oleh semua msyarakat Malaysia.
Namun begitu, dakam
proses pemilihan Bahasa yg ingin dijadikan bahsa kebangsaan merupakan satu isu
lain. Kerana dalam hal ini , Bahasa melayu telah dipersetujui oleh pihak yg bertanggungjawab
iaitu UMNO, MCA dan MIC untuk menjadikan bhsa kebangsaan kepada
rakyat malaysia kini.
Manakala, dari segi
politik antarabangsa pula, Malaysia
perlu ada identity sendiri dan ianya dapat menggambarkan Bahasa yang dipertuturkan oleh rakyat
Malaysia sahaja,disamping itu, negara perlulah mewujudkan perpaduan rakyat yg bersepadu keranamalaysa mempunyai rakyat
yang berbagai kaum dan ianya menjadi harapan negara agar melalui satu bahsa
dapat melahirkn satu identiti Malaysia dan membentuk satu perpaduan.
Bahasa kebangsaan ini
juga akan menjadi Bahasa pengantar pendidikan dan pentadbiran di negara ini. Bahasa pengantar pendidikan
memainkan peranan yg penting kerana ia
membolehkan rakyat menerima pelajaran dalam Bahasa kebangsaan sendiri. Tanpa wujudnya
dasar Bahasa ini, ia akan menyebabkan rakyat Malaysia akan mempelajari Bahasa
asing seperti era penjajahan dahulu. Dalam peranan sebagai bahsa perntadbiran
pula, ianya bertutujuan memberi kemudahan kepada semua rakyat untuk memahami
apa yg dipertutrkan. Maka oleh sebab itulah, dasar ini perlu dilaksanakan agar
Bahasa melayu mendapat kedudukan yg
sebenar sebagai bahasa kebangsaan di Malaysia.
2)Masalah perlaksanaan
Pada masa kini, walau
sudah mencecah separuh dekat bahsa
melayu menjadi bahsa kebangsaan di Malaysia namun ianya masih menimbulkn
masalah semangat dan kesungguhan yang belum cukup mntap dan merata dalam
penggunaan Bahasa melayu dalam kehidupan. Masalah dapat diliht melalui fenomena
yang terjadi disekeliling kita. Bahasa melayu telah hilang tempatny dan peranan
didlam upacara dan majlis2 rasmi di
peringkat kebangsaan,k apatah lagi di peringkat serantau dan antarabngsa.
Masalah kedua yang wujud
ialah, mutu Bahasa yang digunakan . Terdapat
sesetengah pihak yg tidak ambil peduli tentang soal perlaksanaan Bahasa
melayu sementara disebelah pihak lagi tidak bertindak sebagai pejuang bahsa
mahupun sebagai perlaksana Bahasa . Namun masih kurang menitikberatkan mutu
Bahasa yang digunakan oleh mereka.
Masalah ketiga yang
timbul ialah, perlakansanaan bhsa melayu sebagai bhasa pengantar llmu kerana kurangnya bahan
bacaan untuk peringkat pengajian tinggi yang tertulis dalam bahsa melayu. Musa
Mohamad , 1984 telah membuat kajian bahawa hampir 6000 kursus yang diajarkan
oleh enam buah universiti setempat termasuklah institute teknologi MARA hanya
ada lebih kurang 300 judul buku
pengajian tinggi yang dicetak dalam Bahasa melayu. Jadi bagaimanakah rakyat
Malaysia ingin meningkatkan mutu bahsa
melayu dalam diri mereka.
Antara impak yg akan
diperolehi apabila kekurangan bahan bacaan dalam bahsa melayu di pengajian
tinggi akan menyebabkan peranan Bahasa melayu seabagai Bahasa pengantar ilmu
sebaga saranan budaya tinggi akan lebih bersifat slogan semata2 kerana peranan yg tidak dilaksanakan. Selain
daripada itu, generasi pelajar yg mendapat pendidikan sepenuhnya dalam bahsa
melayu akan mengalami kekecewaan apabila di peringkat pengajian tinggi kerana
mereka tidak dapat melakukan
ppemerolehan Bahasa dalam Bahasa melayu
Masalah keempat yg timbul
ialah masalah linguistik yang mempunyai kaitan dengan peristilahan dan
tatabahasa. Masalah peristilahan ini sering dikemukakan oleh guru, pelajar ,
penulis, dan penerbit ialah kekurangan
istilah dalam pelagai bidang serta istilah yang acap kali berubah.
Hakikatnya istilah akan wujud dalam
sesuatu Bahasa bersama2 dengan konsep.
Masalah utamanya ialah
bagaimana istilah yang sudah beratus-ratus ribu ini dapat dimanfaatkan kkoleh
masyarakat pengguna. Ianya melibatkan masalah penyebaran yang memerlukan usaha
pengtakrifan istilah agar istilah itu mampu mampu memberi manfaat kkepada semua
pihak. Ini bererti penyusunan Bahasa istilah perlu dibuat dalam kadar yang
segera. Manakala dari segi tatabahasa pula, masih banyak asek yang perlu
perumusan yang lebih mantap. Bidang morfologi Bahasa melayu yang kini masih
memerlukan penelitian yang mendalam. Misalnya, rumus morfofonemik yang
berkaitan dengan awalan peN- masih banyak yang lagi pengecualiannya, contoh
perkataan adalah menterjemahkan dan menerjemahkan. Jika mengikut rumus yang
sebenar ialah menterjemahkan, namun kita sudah terbiasa dengan yang salah
berbanding yang betul
Soal sintaksis pula
menjadi semakin nyata pengaruh struktur bahsa inggerisnya dalam bahsa melayu
sehinggakan sesetengah struktur itu tidak dapat dibezakan. Malah berdasarkan
satu penyelidikan yang telah dibuat terhadap penggunaan bahsa melayu dalam
laras bahsa ilmiah, sekurang2nya ada 15 aspek sintaksis Bahasa inggeris yg
mempengaruhi wacana Bahasa melayu ( Awang Sariyan, 1983)
Dipetik dri modul Bahasa
Kebangsaan A
Edisi jun 2014
NORFAZILA AB. HAMID-
HASLINDA SAAD- NORHASLIZA RAMLI – ABDUL
GANING LAEKNGKANG-
RIDUAN MAKHTAR
(harap maaf
atas segala kekurangan dan kesilapan)
Ulasan